Hírek

Székfoglalás a Radnótiban

Idén nyáron, 35 év után felújítják a Radnóti Színház nézőterét, melyhez a nézők segítségét kérik: a székeket szimbolikusan meg lehet vásárolni.

Tovább

50 éves az Erzsébet körúti Madách Színház

1961. március 24-én nyílt meg a budapesti Erzsébet – akkor még Lenin – körúton a Madách Színház.

Tovább

Átadták a Bartók-Pásztory-díjakat

A MÁV Szimfonikus Zenekar, Szőnyi Olga operaénekes, Prunyi Ilona zongoraművész és Fekete Gyula zeneszerző vehette át pénteken a díjat.

Tovább

Rendezze be a londoni színt!

Feleslegessé vált Playmobil vagy Duplo figurákat vár a Nemzeti Színház.

Tovább

Stand-up Express: folytatása következik

Február végén, a Godot Dumaszínházban mutatkozott be a Stand-up Express, vagyis magyar színpadra érkezett a nemzetközi humor. A stand up comedy hazai története során először lépett fel egy estén, élőben magyar, horvát és brit humorista, kizárólag angol nyelven.

Tovább

Kritikák

Szívében az Isten

Ég és nő között

Egy férfi és egy nő játszadoznak egymással a Thália Új Stúdióban. A nő: színésznő. A férfi: színész. Egymáshoz tartoznak. Egészen elmerülnek a másikban. Gyönyörűséges és szenvedélyes a kapcsolatuk


Belefeledkeznek a másikkal folytatott küzdelembe. Marják egymást, ahogy a párok többsége. Végigélnek egy teljes emberi életet. Tizenkét hónapba sűrítve eljátsszák, mi minden történhet meg fiú és lány között. Álarcokat vesznek föl, jeleneteket villantanak föl a nagybetűs életből, amelyben férfi és nő a legkülönfélébb pillanatokban találkoznak egymással.
A Dodo Gombár szlovák író-rendező által írt mozgalmas játék legelső síkja látszólag magántermészetű. Eszenyi Enikőre s az ő kedvesére, Milan Mikulčíkra íródott, akik "önmagukat játsszák el" a nézőknek. A szituáció persze sokszorosan "megcsavart", elemelt, hisz a frivol, játékos-ironikus sztori szüntelenül gellert kap, és stilizáltan mond el egy-egy általános érvényű történetet vágyról, szerelemről, beteljesülésről, vonzásról, szakításról.
A nő a férfit akarja, a férfi a nőt. Persze nem mindig és mindenáron. Kicsit uralkodni is akar a nő a férfi felett, kicsit anyáskodni, máskor meg barátként viháncolni vele, boldog felelőtlenségben. A kapcsolatok belső hullámmozgásait, viharzó átalakulásait igen plasztikusan állítja elénk Dodo Gombár (a fordító: Szabó G. László). Pedig nincs könnyű dolga, hisz az alap sztori sarokpontjait Eszenyi erős személyiségéhez kellett hozzárendelnie.
Vibráló, vad és zabolátlan színházat látunk a Tháliában. Eszenyi sugárzása, hajlékony átváltozó művészete és elementáris játékossága az első perctől kezdve magával ragad, elsodor, átlelkesíti a publikumot. Aprólékosan kidolgozva látunk minden gesztust, áttűnést, nüanszot. Elegáns, nagyvonalú, mégis minuciózusan fölépített itt az összes mozdulat. Eszenyi és Milán Mikulčík boldogan lubickolnak a maguk teremtette játékos univerzumban. Megmutatják nekünk egy kapcsolat dimenzióit, végességét és végtelenségét. Az ágyat és nagyvilágot, ahol életük zajlik. A külső és belső történéseket. Az érzelmi kitöréseket s a csendeket.
A primer jelentéssíkra szituációs játékok épülnek. A színésznőé, aki előadás után hazafele tartva pszichopata rajongóval találkozik. Kés villan, s halálos félelem a színésznő szemében: lám, a színjátszás ennyire "veszélyes üzem". A hitchcocki logika alapján épül föl a jelenet: lassan fokozza a feszültséget az író, hirtelen juttatja el a szituációt a kulminációs pontig, s ökonomikusan oldja föl a félelem teremtette rettegést. Máskor fekete kezeslábasba bújtatott bankrablópárost látunk, épp egy bank bejáratánál tipródnak, módszertani vitákba bonyolódnak, rettenthetetlen bátorságot próbálnak erőltetni magukra, csak egymással nemigen tudnak megegyezni, míg meg nem szólal a pénzintézet vijjogó szirénája. Dévaj humor, könnyed derű lengi át a legfeszültebb szituációkat, s Eszenyi és Mikulčík együtt lélegző párosa ezekben a jelenetekben a legbravúrosabb, amikor és ahogy megmutatják a dolgok színét és visszáját. Szüntelen libikóka a játékuk: belefeledkezés és eltávolodás, azonosulás és elválás, legyen szó szakításról vagy rajongásról, gyengéd részvétről vagy kőkemény harcról. A bankrablós jelenetet később a másik oldalról is látjuk: könyökvédős banktisztviselő és elhízott adminisztrátornő sóvárognak egymás iránt, tisztes kispolgári egzisztenciák, a férfi már-már elszánja magát a döntő tettre, mikor lövések dördülnek, s megszólal ama vijjogó sziréna.
A hónapok ívét lezáró jelenet megint csak emlékezetes: két bibliai öreget látunk, két aggastyánt, amint egymást támogatva próbálnak elindulni, fölkelni, berozsdásodott, sajgó tagjaikat életre kelteni. Álombalett és virtuóz színészi duett: amit látunk, a biológiai alapú színjátszás magasiskolája.
A sokszorosan rétegzett játéknak van még egy filozófiai-ontológiai vonulata is: az előadás vége felé lírai betéteket hallunk a férfi és nő mibenlétéről, a nő világban betöltött helyérol. "A nő Isten szívében született" - hangzik a verdikt. Lehet töprengeni, s akinek kedve van hozzá, polemizálni.
Ez az este azonban egészen bizonyosan a nőké.

Forrás: Zsöllye

 
Küldje el ismerősének
Impresszum : Levél nekünk : Jogi nyilatkozat : Médiaajánlat
2003-2017. A jegyvilag.hu kiadója a H-Bit Kft. © Minden jog fenntartva!