Hírek

Székfoglalás a Radnótiban

Idén nyáron, 35 év után felújítják a Radnóti Színház nézőterét, melyhez a nézők segítségét kérik: a székeket szimbolikusan meg lehet vásárolni.

Tovább

50 éves az Erzsébet körúti Madách Színház

1961. március 24-én nyílt meg a budapesti Erzsébet – akkor még Lenin – körúton a Madách Színház.

Tovább

Átadták a Bartók-Pásztory-díjakat

A MÁV Szimfonikus Zenekar, Szőnyi Olga operaénekes, Prunyi Ilona zongoraművész és Fekete Gyula zeneszerző vehette át pénteken a díjat.

Tovább

Rendezze be a londoni színt!

Feleslegessé vált Playmobil vagy Duplo figurákat vár a Nemzeti Színház.

Tovább

Stand-up Express: folytatása következik

Február végén, a Godot Dumaszínházban mutatkozott be a Stand-up Express, vagyis magyar színpadra érkezett a nemzetközi humor. A stand up comedy hazai története során először lépett fel egy estén, élőben magyar, horvát és brit humorista, kizárólag angol nyelven.

Tovább

Kritikák

Vádolom…

Halál és a lányka

A bemutatás helyszíne válogatja, hogy az érintettség vagy a kuriozitás okán volt-e oly sok helyen nagy sikere a chilei író, Ariel Dorfman kamaradarabjának.


Volt, ahol be nem forrt sebeket tépett fel azzal, hogy egy diktatúra utáni zaklatott helyzetben bűnös és áldozat szembesítésével a büntetni vagy megbocsátani dilemmáját feszegette. Valószínűleg ez lehetett az oka, hogy Németországban egyszerre ötven színházban játszották a 90-es években a darabot. A broadway-i sikerszériát inkább a „milyen is lehetett?” kíváncsisága és a parádés szereposztás (Glenn Close, Richard Dreyfuss, Gene Hackman) eredményezhette. Míg Roman Polanski 1994-es filmjében a tökéletes szereplőválasztás ( Ben Kingsley és Sigourney Weaver), valamint a rendező zaklatott látásmódja nyűgözte le a mozinézőket.

A Budapesti Kamaraszínházban folytatódott az a haladó hagyomány, hogy filmrendező kap színházi lehetőséget, és ráadásul olyan művel, amelynek filmes előzménye is volt. Sólyom András snittekből rakja össze a három szereplő belső drámáját. Átkötő-ráerősítő zeneként használja Schubert vonósnégyesének, A halál és a lánykának a dallamait. Azt a zenét, amelyet Miranda doktor a vallatások közben, Paula Escobar kínzása és tizennégyszeri megerőszakolása alatt hallgatott. Így teremtődik meg a kapcsolat a múlt bűnei és a jelen számonkérése között. Tíz év eltelte után ugyanis felcserélődnek a szerepek. Paula vádolja a doktort, a férj pedig többszörösen érintett helyzetben (felesége az áldozat, ő pedig hajdan majdnem-áldozat volt) próbál objektív maradni. Micsoda éles, érzelmi és értelmi hullámokon mozgatott jeleneteket lehetne egymás mellé vágni! Ráadásul Prekop Gabriella fordítása nyerseségével erre rá is erősítene. De Sólyom András pszichothriller helyett inkább moralitásjátékot rendez. Tompít, visszafog, leegyszerűsít, egynémely ponton fölöslegesen aktualizál. S ráadásul a színpadi eszközökkel sem bánik rutinosan, amivel rontja a jelenetek (például a doktor elkábítása, megkötözése) hitelét. A rendezés egyetlen kérdésre fókuszál: büntetni kell a múlt bűnei miatt vagy megbocsátani? De arra nem ad választ, hogy mire lenne jó a büntetés, és mennyit ér a feloldozás. Vajon az érintetteknek segített a számonkérés, vagy ugyanolyan sebzett lélekkel élnek tovább?

Ehhez az elképzeléshez illően a három szereplő sem játszik éles váltásokat, hanem egy hullámhosszon mozgatja a megformálandó alakot. Horváth Lili Paula Escobarként egy zaklatott, folyamatosan vibráló, lelkében megnyomorított nőt hoz. E keretek között a színésznő jól is mozog, csak éppen a számonkérésének veszik el a tétje. Szilágyi Tibor Miranda doktor szerepéből egy megfáradt, rettegő öregembert rak össze, akit legfeljebb sajnálni lehet, de semmiképpen sem gyűlölni. Nem tudja érzékeltetni, hogy egy értelmes, gondolkodó ember, aki Schubertet hallgat és Nietzschét olvas, miért állt be az önkényuralmi rendszer csatlósai közé. Egytónusú, színtelen hangja már nyomaiban sem hordozza az egykori fenevadat. Törköly Levente az éppen állami tényfeltáró bizottsági pozícióba kerülő férj szerepében nem inog az érintettség és a kívülállóság között. Szavait a morál mozgatja. Nem kétséges, hogy amikor fejéhez fegyvert szegezve Mirandát kivezeti a nyaralóból, miként fog dönteni.

Csizner Ildikó írása

 
Küldje el ismerősének
Impresszum : Levél nekünk : Jogi nyilatkozat : Médiaajánlat
2003-2017. A jegyvilag.hu kiadója a H-Bit Kft. © Minden jog fenntartva!