Hírek

Székfoglalás a Radnótiban

Idén nyáron, 35 év után felújítják a Radnóti Színház nézőterét, melyhez a nézők segítségét kérik: a székeket szimbolikusan meg lehet vásárolni.

Tovább

50 éves az Erzsébet körúti Madách Színház

1961. március 24-én nyílt meg a budapesti Erzsébet – akkor még Lenin – körúton a Madách Színház.

Tovább

Átadták a Bartók-Pásztory-díjakat

A MÁV Szimfonikus Zenekar, Szőnyi Olga operaénekes, Prunyi Ilona zongoraművész és Fekete Gyula zeneszerző vehette át pénteken a díjat.

Tovább

Rendezze be a londoni színt!

Feleslegessé vált Playmobil vagy Duplo figurákat vár a Nemzeti Színház.

Tovább

Stand-up Express: folytatása következik

Február végén, a Godot Dumaszínházban mutatkozott be a Stand-up Express, vagyis magyar színpadra érkezett a nemzetközi humor. A stand up comedy hazai története során először lépett fel egy estén, élőben magyar, horvát és brit humorista, kizárólag angol nyelven.

Tovább

Kritikák

Vérfoltos nézők Caligula császár színpadias agóniáján

Caligula

Festékpatronokkal szórták tele a közönséget a Radnóti Színház művészei a volt Metro moziban bemutatott Caligula előadásán.


Caligula hosszasan haldoklik. Korlátlan hatalmat megkísértő, magányos költői lélek, ugyanakkor szeszélyesen öldöklő diktátor. Nem könnyű az agóniája sem. Merénylői a végzetet jelképező vörös festékpatronokat dobálnak feléje, ezek azonban fönnakadnak egy üvegfalon. Caligulának is elege van már földi porhüvelyéből, festékpatronok garmadáját pukkantgatja el magán, miközben hangos hörgéseket hallat. Majd hirtelen mozdulattal egy csatakos patront kihajít a nézők közé. Ezzel a rendezői és színészi szándék szerint nyilván jelzi, hogy tényleg minden korlátot áthág, akár mi is lehetünk az áldozatai, mielőtt végképp elkárhozik, még örvényszerűen bennünket is magával ránt. Bár a haldoklás abszurdan komikus, szándékoltan hatásvadász és ezért röhejes, a publikum ruhájának összerondítása mégis inkább öngól. Ahhoz ugyanis veszettül erős, kínzóan fájdalmas előadást kellett volna bemutatni, hogy Caligula gesztusa miatt tényleg kitörjön rajtunk a pánik. De nem ez történik, hanem a befestékezett nézők morgolódni, fészkelődni kezdenek, egy fehér pulóveres hölgy még fel is áll, megmutatja "sebeit", és láthatóan azon vívódik, hogy elhagyja-e a nézőteret. Ráadásul ez érdekesebb, több tekintetet vonz, mint Rába Roland, aki címszereplőként nagy energiákkal igyekszik eljutni alakítása csúcspontjára. A felzaklatott nézők lejátsszák; a piszlicsáré valóság, a dilemmázás azon a sürgető kérdésen, hogy kijön-e a folt mosással, netán tisztítóba kell adni a ruhát, izgalmasabbá válik egy császár haldoklásánál. Ha a Radnóti Színház produkciójában – a volt Metro moziban – nem esztétizálna annyit Mundruczó Kornél, ha nem tobzódna mutatósan artisztikus fényekben, és – Rábát kivéve – nem stilizáltan mozgatná, beszéltetné a színészeket, megfosztva ezzel őket a valódi játéklehetőségtől, hanem tényleg pokolra küldené őket, akkor lehetne döbbenetes, végső hatáselem a közönség megtámadása. Így azonban csak hepciáskodás, vagánykodás, és sok tekintetben kihúzza a talajt Rába Roland alól is, aki eljátszik egy végtelen hatalommal kísérletező, ugyanakkor gyermetegen rettegő, senkiben nem bízó, egyszerre pitiáner és formátumos, titokzatos embert. Minden igyekezete vagy beletörődése ellenére ehhez Wéber Kata, Haumann Máté, Karalyos Gábor, Schneider Zoltán, Mészáros Tamás, Kovalik Ágnes, Lengyel Tamás, Marjai Virág csak asszisztál Camus talányosan filozofikus darabjában.

Albert Camus: Caligula
A Radnóti Színház előadása a Ruttkai Éva Színházban
Rendező: Mundruczó Kornél

Bóta Gábor
Magyar Hírlap

 
Küldje el ismerősének
Impresszum : Levél nekünk : Jogi nyilatkozat : Médiaajánlat
2003-2017. A jegyvilag.hu kiadója a H-Bit Kft. © Minden jog fenntartva!