Hírek

Székfoglalás a Radnótiban

Idén nyáron, 35 év után felújítják a Radnóti Színház nézőterét, melyhez a nézők segítségét kérik: a székeket szimbolikusan meg lehet vásárolni.

Tovább

50 éves az Erzsébet körúti Madách Színház

1961. március 24-én nyílt meg a budapesti Erzsébet – akkor még Lenin – körúton a Madách Színház.

Tovább

Átadták a Bartók-Pásztory-díjakat

A MÁV Szimfonikus Zenekar, Szőnyi Olga operaénekes, Prunyi Ilona zongoraművész és Fekete Gyula zeneszerző vehette át pénteken a díjat.

Tovább

Rendezze be a londoni színt!

Feleslegessé vált Playmobil vagy Duplo figurákat vár a Nemzeti Színház.

Tovább

Stand-up Express: folytatása következik

Február végén, a Godot Dumaszínházban mutatkozott be a Stand-up Express, vagyis magyar színpadra érkezett a nemzetközi humor. A stand up comedy hazai története során először lépett fel egy estén, élőben magyar, horvát és brit humorista, kizárólag angol nyelven.

Tovább

Kritikák

A hiszékenység áldozatai a Nemzetiben

Tartuffe

Alföldi Róbert nem hisz a hatalom jóságos követeiben. Két hete az általa rendezett Koldusopera premierjén, a Bárkában, a darab szövegével ellentétben csak akkor érkezett meg a király követe a felmentést hozó ítélettel, amikor Bicska Maxit már felakasztották. Most pedig a Nemzeti Színház premierjén az álszent, mások hiszékenységét kihasználó Tartuffe letartóztatásáról szóló parancs nem jön meg.


Ez a szemforgató alak bizony kipaterolja saját házából az őt addig jól tartó, hazugságainak bedőlő Orgont és családját. Még az addig az asztal alatt pihenő vagy nyüzsgő plüsskutyusokat sem engedi, hogy magukkal vigyék, azokat is egy határozott szempillantással az igájába hajtja, és eléri, hogy neki gazsuláljanak. Beszédes záró kép.

A megírásakor betiltott remekműben Molière többek között azt vizsgálja, hogy miért vagyunk olyan hiszékenyek, miért szenvedünk farkasvakságban, miért dőlünk be ügyes szavakkal, jó szónoki képességekkel tálalt, nyilvánvaló képtelenségeknek. Miért pattan vissza rólunk, ha valaki figyelmeztet minket, mert ő látja, amit mi nem?

Alföldi a díszlettervező Menczel Róberttel együtt körbe ülteti a nézőket, így szinte agórává válik a játéktér. Olyan hellyé, ahol megtárgyalhatjuk a közös dolgainkat. Gyarmathy Ágnes ruhái annyira finomak, mívesen megmunkáltak, hogy a néhai fényes múltat idézik, miközben Parti Nagy Lajos humorban, gúnyban, dühös trágárságban, kaján szóleleményekben bővelkedő fordítása nagyon is a mát festi. Udvaros Dorottya egyszerre képes méltóságteljesen hordani gyönyörű ruháját, ugyanakkor mai, gondoktól terhelt nőként lótni-futni a színen. László Zsolt ruganyos mozgású, jó karban lévő Tartuffe, nem randa trotty, amilyenre a szerepet gyakran játsszák. Így nyilvánvalóan megtévesztőbb lehet ez a csúszómászó kaméleon. Hevér Gábor és Martinovics Dorina egyáltalán nem papíros ízű, hanem meglehetősen sérülékeny, először félénk, majd igencsak vehemens szerelmesek. Murányi Tünde szolgálólányként felvágott nyelvű igazságbajnok.
Haumann Máté Damisként, Rátóti Zoltán Cléante-ként mind riadtabban próbálja útját állni a feltartóztathatatlan veszedelemnek. Csoma Judit Pernelle asszonya nem a klisészerű gyanútlant adja, hanem rémültségével, túlmozgásával, már az előadás elején érezteti, hogy valami itt bűzlik.

A Nemzeti Színház előadása gúnyos korrajz zavarodott életünkről.

Bóta Gábor
Forrás: Magyar Hírlap

 
Küldje el ismerősének
Impresszum : Levél nekünk : Jogi nyilatkozat : Médiaajánlat
2003-2017. A jegyvilag.hu kiadója a H-Bit Kft. © Minden jog fenntartva!